Sivuston kävijäseuranta ja -analytiikka
Sivuston vierailijoita ja kävijämääriä voi seurata useilla eri työkaluilla. Yleisimpiä seurantatyökaluja on mm. Google Analytics ja Matomo.
Google Analytics on kattava ja koko ajan kehittyvä palvelu, josta voi nähdä paljon erilaisia tilastoja sekä tietoja kävijöistä. Palvelu osaa myös suodattaa bottiliikenteen raporteista hyvin tehokkaasti. Lisää ominaisuuksista voi lukea Google Analyticsin sivuilta.
Yksi vaihtoehtoinen avoimen lähdekoodin työkalu web-analytiikan seurantaan on Matomo (entiseltä nimeltään Piwik). Kyseisestä työkalusta löytyy lisätietoja Matomon sivuilta. Huom! Koska Seravon WP-palvelussa palvelimelle voi asentaa ainoastaan WordPressin, Matomosta tulee valita pilvipalveluversio (Matomo Cloud).
HTTP-liikennetilastot WP-Palvelussa
Palvelumme ei mittaa sivuston käyttämiä palvelinresursseja, mutta HTTP-liikennemäärää mitataan kuukausittain. HTTP-liikennemäärää käytetään mitoittamaan sivuston käytössä oleva palvelupaketti, joten sivuston omistajan on hyvä pitää tätä lukua silmällä.
HTTP-liikenne tarkoitaa sitä, että sivuston vierailijan avatessa esimerkiksi etusivun pyytää selain palvelimelta jokaisen yksittäisen tiedoston, elementin ja skriptin, joka tarvitaan etusivun näkemiseen ja muodostamiseen selaimessa. Jos etusivu on rakennettu niin, että näitä elementtejä tarvitaan 40 kappaletta, niin silloin yhden kävijän etusivun lataus tekee 40 yksittäistä HTTP-pyyntöä. HTTP-pyyntöjen määrä voi laskea, mikäli sivuston välimuisti on toiminnassa. Välimuistin kanssa sivun uudelleenlataus tai toisen sivun avaaminen voi luoda vain neljä tai viisi uutta HTTP-pyyntöä.
HTTP-liikennetilastoja ja raportteja pääsee tarkastelemaan Sivuston tila-sivulta, joka löytyy Työkalut-valikon alta WordPressin hallintapaneelista. Tästä näkymästä voi nähdä edellisten kuukausien kokonaisliikennemäärän HTTP-pyyntöinä:
Tarkemman raportin pääsee lukemaan klikkaamalla Näytä raportti-painiketta. Raportit ovat toteutettu GoAccessilla. Huomioitavaa on, että reaaliaikaista raporttia ei ole saatavilla, vaan ne ovat luettavissa aina kuukausi kerrallaan. Lisäksi nämä raportit näyttävät tarkemmin kokonaisliikenteen, mukaanlukien botit, joten kävijämäärät voivat hieman erota jos vertaa esimerkiksi Google Analyticsin raportteihin.