Sivuston vianmääritys
WordPress-sivustoilla voi joskus tulla vastaan vikatilanteita. Usein ongelma on hyvinkin pienestä tekijästä kiinni, mutta selvitystyö voi viedä paljon aikaa. Olemme keränneet tähän artikkeliin tapoja ja työkaluja vianmäärityksen tekemiseksi.
Vinkkejä vianmääritykseen
- Sivuston lokitiedostoihin tallentuu käytännössä kaikki sivuston toimintaan liittyvät tapahtumat. Tarkista ensimmäisenä PHP:n virheloki WordPressin hallinnasta, valikosta Työkalut > Lokit > php-error.log, tai palvelimella kansiossa
/data/log/php-error.log
. Jos löydät lokista viitteitä esim. tiettyyn lisäosaan, poista lisäosa väliaikaisesti käytöstä ja tarkista korjaantuiko ongelma. - Välimuistit nopeuttavat sivuston toimintaa, mutta toisinaan ne voivat aiheuttaa ei-toivottuja tilanteita. Tyhjennä välimuisti WordPressin hallinnassa, tai komentorivin yli komennolla
wp-purge-cache
. - Kokeile WordPressin mukana tulevaa oletusteemaa, eli nk. Twenty-teemaa. Jos ongelma korjaantui, tutki sivuston pääteemaa ja sen tiedostoja tarkemmin.
- Ota lisäosia pois käytöstä yksi kerrallaan. Mikäli ongelma korjaantui tietyn lisäosan kohdalla, tutki sen tiedostoja tarkemmin.
- Asenna vanhempi versio teemasta tai lisäosasta. Joskus lisäosan mukana sivustolle pääsee rikkinäistä koodia, ja vanhempi versio on toimiva vaihtoehto ennen korjauspäivityksen julkaisua.
- https://themes.svn.wordpress.org - teemojen kirjasto versioittain
- https://plugins.svn.wordpress.org - lisäosien kirjasto versioittain
- Maksullisten teemojen ja lisäosien kohdalla ongelmatilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä teeman tai lisäosan kehittäjiin, sekä hyödyntää heidän tarjoamaansa asiakaspalvelua, dokumentaatioita ja tukifoorumeita.
- Tyhjennä WordPressin transientit.
Ongelmat jatkuvat, mitä tehdä?
Mikäli tästä listauksesta ei ollut apua ongelmaasi, ota yhteyttä sähköpostitse asiakaspalveluumme (help@seravo.com). Kerääthän mahdollisimman paljon tietoa ongelmaan liittyen, jotta voimme selvittää asiaa nopeasti ja tehokkaasti. Selvitystyötä nopeuttavia asioita ovat:
- Tieto siitä, koska ongelma on alkanut
- Askeleet kuinka ongelma esiintyy, eli kuinka ongelma toistetaan
- Onko ongelma alkanut jonkin tietyn toiminnon, kuten esimerkiksi päivityksen jälkeen
- Liitä mahdollisuuksien mukaan viestiisi kuvakaappaukset ja mahdolliset virheilmoitukset
Kiitos!