Sivuston vianmääritys

WordPress-sivustoilla voi joskus tulla vastaan vikatilanteita. Usein ongelma on hyvinkin pienestä tekijästä kiinni, mutta selvitystyö voi viedä paljon aikaa. Olemme keränneet tähän artikkeliin tapoja ja työkaluja vianmäärityksen tekemiseksi.

Vinkkejä vianmääritykseen

  • Sivuston lokitiedostoihin tallentuu käytännössä kaikki sivuston toimintaan liittyvät tapahtumat. Tarkista ensimmäisenä PHP:n virheloki WordPressin hallinnasta, valikosta Työkalut > Lokit > php-error.log, tai palvelimella kansiossa /data/log/php-error.log. Jos löydät lokista viitteitä esim. tiettyyn lisäosaan, poista lisäosa väliaikaisesti käytöstä ja tarkista korjaantuiko ongelma.
  • Välimuistit nopeuttavat sivuston toimintaa, mutta toisinaan ne voivat aiheuttaa ei-toivottuja tilanteita. Tyhjennä välimuisti WordPressin hallinnassa, tai komentorivin yli komennolla wp-purge-cache.
  • Kokeile WordPressin mukana tulevaa oletusteemaa, eli nk. Twenty-teemaa. Jos ongelma korjaantui, tutki sivuston pääteemaa ja sen tiedostoja tarkemmin.
  • Ota lisäosia pois käytöstä yksi kerrallaan. Mikäli ongelma korjaantui tietyn lisäosan kohdalla, tutki sen tiedostoja tarkemmin.
  • Asenna vanhempi versio teemasta tai lisäosasta. Joskus lisäosan mukana sivustolle pääsee rikkinäistä koodia, ja vanhempi versio on toimiva vaihtoehto ennen korjauspäivityksen julkaisua.
  • Maksullisten teemojen ja lisäosien kohdalla ongelmatilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä teeman tai lisäosan kehittäjiin, sekä hyödyntää heidän tarjoamaansa asiakaspalvelua, dokumentaatioita ja tukifoorumeita.
  • Tyhjennä WordPressin transientit.

Ongelmat jatkuvat, mitä tehdä?

Mikäli tästä listauksesta ei ollut apua ongelmaasi, ota yhteyttä sähköpostitse asiakaspalveluumme (help@seravo.com). Kerääthän mahdollisimman paljon tietoa ongelmaan liittyen, jotta voimme selvittää asiaa nopeasti ja tehokkaasti. Selvitystyötä nopeuttavia asioita ovat:

  • Tieto siitä, koska ongelma on alkanut
  • Askeleet kuinka ongelma esiintyy, eli kuinka ongelma toistetaan
  • Onko ongelma alkanut jonkin tietyn toiminnon, kuten esimerkiksi päivityksen jälkeen
  • Liitä mahdollisuuksien mukaan viestiisi kuvakaappaukset ja mahdolliset virheilmoitukset
Kiitos!
Vastasiko tämä kysymykseesi? Kiitos palautteesta. Palautteen lähettämisessä oli ongelma. Yritä uudelleen myöhemmin.