Sivuston vianmääritys
WordPress-sivustoilla voi joskus tulla vastaan vikatilanteita. Usein ongelma on hyvinkin pienestä tekijästä kiinni, mutta selvitystyö voi viedä paljon aikaa. Olemme keränneet tähän artikkeliin tapoja ja työkaluja vianmäärityksen tekemiseksi.
- Sivuston lokitiedostoihin tallentuu käytännössä kaikki sivuston toimintaan liittyvät tapahtumat. Tarkista ensimmäisenä PHP:n virheloki WP:n hallinnasta kohdasta Työkalut - Lokit - php-error.log tai suoraan palvelimella kansiossa
/data/log/php-error.log
. Jos löydät lokista viitteitä esim. tiettyyn lisäosaan, poista lisäosa väliaikaisesti käytöstä ja tarkista korjaantuiko ongelma. - Välimuistit nopeuttavat sivuston toimintaa, mutta toisinaan ne voivat aiheuttaa ei-toivottuja tilanteita. Tyhjennä välimuisti WP:n hallinnassa tai suoraan palvelimella komennolla
wp-purge-cache
. - Kokeile WordPressin mukana tulevaa Twenty Twenty -teemaa. Jos ongelma korjaantui, tutki sivuston pääteemaa ja sen tiedostoja tarkemmin.
- Ota lisäosia pois käytöstä yksi kerrallaan. Jos ongelma korjaantui tietyn lisäosan kohdalla, tutki sen tiedostoja tarkemmin.
- Asenna vanhempi versio teemasta tai lisäosasta. Joskus maailmalle pääsee rikkinäistä koodia ja vanhempi versio on toimiva vaihtoehto ennen korjauspäivityksen julkaisua.
- https://themes.svn.wordpress.org - teemojen kirjasto versioittain
- https://plugins.svn.wordpress.org - lisäosien kirjasto versioittain
- Maksullisten teemojen ja lisäosien kohdalla ongelmatilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä teeman tai lisäosan kehittäjiin, sekä hyödyntää heidän tarjoamiaan dokumentteja ja tukifoorumeita.
- Tyhjennä WordPressin transientit.
Ongelmat jatkuvat, mitä tehdä?
Mikäli tästä listauksesta ei ollut apua ongelmaasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme (help@seravo.com). Kerääthän ongelmaan liittyen mahdollisimman paljon tietoa ennen yhteydenottoa. Oleellisia ja mahdollista Seravon toimesta tehtävää selvitystyötä nopeuttavia asioita ovat:
- Koska ongelma on alkanut
- Askeleet kuinka ongelma esiintyy, l. kuinka toistaa ongelma
- Onko ongelma alkanut jonkin tietyn toiminnon jälkeen, esim. päivitys
- Liitä mukaan kuvakaappaukset ja mahdolliset virheilmoitukset